Laatst bijgewerkt op : 20-05-12

Week 37

 

Sinds 14 september 2010 ben ik de eigenaar van een Landrover 110!

Een auto kan je het eigenlijk niet noemen; de vorige eigenaar is begonnen met de restauratie heeft de opbouw en het chassis gescheiden. Alle onderdelen zoals deuren, de motor en dergelijke staan in houten kratten. De complete opbouw staat los op een paar pallets. Wegens tijdsgebrek is de toenmalige eigenaar gestopt met de restauratie.

 

De vorige eigenaar heeft de auto uit Schotland over laten komen, de wagen geïmporteerd en bij de RDW laten keuren voor registratie op Nederlands kenteken.

Vervolgens is de wagen gedemonteerd en is de vorige eigenaar enthousiast aan het project begonnen en heeft goed werk gemaakt van de restauratie van het chassis.

Slechte delen zoals de bulkhead out riggers, crossmember en springholders zijn vervangen door nieuwe exemplaren. Vervolgens is het chassis behandeld met een hempelprimer en afgelakt met zwarte 2k polyfinish lak. Hierdoor ziet het chassis er werkelijk als nieuw uit.

 

Met de vorige eigenaar overeengekomen dat het chassis met losse onderdelen wordt opgehaald en dat de opbouw nog even mag blijven staan ivm. ruimte.

Volledig in stijl met een defender 90 en een auto trailer het chassis opgehaald. Man wat wegen die onderdelen zwaar! Het kale chassis ca. 280 kg. De voor en achter as met differentieel ca. 125 kg. Per stuk. De draagarmen ofwel “Hockeysticks” zijn ook van gegoten staal, echt alles weegt loodzwaar! Bij thuiskomst alles van de trailer afgehaald en hierbij dankbaar gebruik gemaakt van de motortakel om alle zware spullen op de goede plek te krijgen.

 

Week 38

 

De eerste dag sleutelen aan het chassis, doelstelling is om vandaag een rollend chassis ervan te maken.

Eerst alle spullen op de goede plek gelegd, wederom veel plezier van de 1 tons motortakel gehad.

Het achterdifferentieel, veerschotels, draagarmen en de oude veren geplaatst en alles vastgebout. Twee banden achter geplaatst.

Het voordifferentieel, veerschotels, hockeysticks en oude verder geplaatst en alles vastgebout. Twee banden voor geplaatst en de stuuras bevestigd. Op diverse plekken nieuwe bouten, ringen en moeren geplaatst en koppelingen voorzien van nieuw rubber. Moment supreme; motor takel verwijderd en het chassis staat op zijn eigen wielen!

Het sleutelwerk verliep erg voorspoedig en daardoor zijn alle delen die mee zijn gekomen met het chassis er eigenlijk ook meteen op geplaatst; handgrepen aan de achterkant, de tussenbalk in het chassis, steunpunten voor de schokdempers en de kabelboom is door de holle ruimte van chassis getrokken mbv. Een trekveer.

Voor een beter wegligging is een complete suspensie set onderweg van terrafirma, Heavy Duty uitgevoerd en 2 inch (5 cm) verhoogde schokdempers. Zodra deze binnen is worden de oude veren vervangen en de schokdempers geplaatst.

 

Week 39

 

De huidige bulkhead van de body is behoorlijk slecht, de keuze is de oude restaureren, of een beter exemplaar aanschaffen en plaatsen. Ik heb gekozen voor de laatste optie en in Belgie een TD5 Bulkhead gehaald.

De huidige motor, een 2,5 liter benzine wil ik vervangen door een 200TDI, dit vanwege het koppel, vermogen en betere betrouwbaarheid. Na wat speurwerk heb ik een Defender 200TDI op de kop weten te tikken. Veelal wordt voor het ombouwen naar een 200TDI gebruik gemaakt van een Landrover Discovery blok. Deze zijn in de markt veelvuldig verkrijgbaar en qua opbouw bijna identiek. Nadeel bij een “disco-blok” is dat de turbo (en dus de uitlaatdelen) onderin zijn gebouwd en vlak langs het voetencompartiment van de bulkhead lopen. Dit heeft als gevolg dat je bij een warme motor gegarandeerd bent van warme voeten en/of gesmolten gympies. Bij een defender blok ligt de turbo bovenin en meer naar voren waardoor de hitte van de uitlaatgassen gemakkelijker wordt afgevoerd.

 

Week 40

 

De motor is vandaag ingebouwd en voorzien van nieuwe motorsteunen en bouten. Redelijk eenvoudige klus, door een kaal chassis en een motortakel was overal goed bij te komen en kon alles spanningsvrij worden gemonteerd. Hierna de tussen en eindbak geplaatst.

 

 

 

Week 44

 

De bulkhead op het chassis gericht, geplaatst en vastgebout. De bulkhead en het chassis aan de binnenzijde volledig getectyleerd. Diverse kleine klusjes gedaan en het blok een kleine wasbeurt gegeven.

 

Week45 -  Week 5

 

De afgelopen weken hebben vooral in het teken gestaan van het verbouwen van de schuur. De oude schuur was te klein om hier de wagen in te stallen en werk uit te kunnen voeren. De schuur is uitgebreid van 3x5m. naar 5x5m. Tevens is het dak nu plat op 2.50m hoogte. De koude en het slechte weer hebben er wel een behoorlijke uitdaging van gemaakt om alles voor elkaar te krijgen en de verbouwing heeft door sneeuw en kou wel een aantal weken geduurd. Maarja, wie gaat er dan ook midden in de winter een schuur verbouwen? ;o) . Al met al een hele ervaring op zich!

Gelukkig veel hulp gehad van mensen om me heen, veel handen maken licht werk en twee (of drie) zien er meer dan één!

 

 

Week 6

 

Wat een drukke week,  toevallig ben ik in contact gekomen met iemand die een schade 110 had en deze heb ik overgenomen als donorwagen.

Tevens zijn deze week de resterende delen van de wagen overgekomen uit Venlo.

Het heeft wel de nodige moeite gekost om de body binnen te krijgen, dik 500kilo  in een dergelijke vorm/omvang  is nou niet echt handzaam.

 

Week 7

 

Het demonteren van de body kan beginnen! Allereerst begonnen met het verwijderen van de motorkap.

Daarna de koplampen en overige verlichting verwijderd om de wings er af te kunnen halen.

 

Week 8

 

Verder met het uit elkaar halen van de body. Vandaag regent het dat het giet, maar in de garage is het lekker droog.

In een middagje alle deuren, het dak, voorraam en de achterpanelen verwijderd.

Nu kan je echt zien dat de auto modulair is opgebouwd. In 3 uur met 2 man lekker opgeschoten!

 

Week 9

 

Weer lekker opgeschoten, de bulkhead losgehaald van de achterkant en verder alles gedemonteerd van de body.

Wat zit alles vast zeg! De meeste bouten aan de buitenzijde hebben 25 jaar weer en wind moeten doorstaan en de moeren zitten

Vastgeroest aan de bouten, voor geen meter los te krijgen dus, tenzij je er de slijptol in zet.

De body is nu bijna volledig gestript enkel de achterbak met daaraan de T-stukken en het deel voor de stoelen blijven over.

Deze op de oude bankjes gekanteld zodat de laatste vastgeroeste bouten van onderaf doorgeslepen kunnen worden.

De bodem is in principe een aluminium plaat met daarop aluminium u-profielen. Om dit stevigheid te geven zijn hierover

Dwars stalen profielen geplaatst. Dit alles ontdaan van vuil en roest. Eigenlijk geen zwakke punten tegen gekomen tot nu toe.

Om te voorkomen dat er roest kan ontstaan alles in de zink-alu spray gezet.

 

 

Week 12/13

 

Op een tweetal plaatsen waren gaten ontstaan in de stalen binten.

De slechte stukken verder uitgehaald en daarna (door Bert) opgelast met nieuw materiaal. Een deel van de aluminium bak was door galvanische corrosie behoorlijk aangetast. Dit deel voorzien van een volledig nieuwe strook aluminium  (148x12cm). Waar nodig alle hoeken en kieren dichtgezet met carrosseriekit en ontbrekende/beschadigde popnagels vervangen. Hierna voor de afwerking alles nogmaals behandeld met zinkspray en vervolgens  mat zwart gespoten voor de afwerking. De zijbalken die achterbak aan de bulkhead koppelen in de tectyl gezet.

 

 

Verder de oude bulkhead volledig gestript zodat alle bruikbare delen klaar gemaakt kunnen worden voor  de opbouw op de nieuwe bulkhead.

Nu de onderkant van de achterbak volledig onder handen is genomen, is de bak plat gelegd in de schuur en op hoogte gebracht voor het schuren van de zij en binnenkant.

 

 

De originele kleur is groen, de buitenkant is hierna in de primer gezet en geel overgespoten. Enige tijd later is deze wederom in de primer gezet en rood overgespoten.

Dat wordt schuren!

 

Week 14

 

De achterbak aan de buitenzijde ontdaan van alle laklagen met de schuur machine. De binnenzijde licht opgeschuurd. Binnen en buitenkant in de primer gezet.

 

Vervolgens verder gegaan met het dak. Op sommige plekken was de tweede primer met rode laklaag vanzelf al los gekomen. Maar het bleek toch nog een hele klus om alle laklagen weg te schuren. Uiteindelijk hier toch wel een dag mee zoet geweest.

Her en der voor de zekerheid nog wat navraag gedaan vanwege het aluminium plaatwerk van een defender. Na een hoop onderzoek en doorvragen kwam ik uit bij een autospuiter.

Die heeft me alles verteld en laten zien hoe alles werkt. Aluminium krijgt van zichzelf een heel dun oxide laagje. Om een goede hechtlaag te krijgen dient de primer door deze oxidelaag heen te hechten. Dit gebeurt door gebruik te maken van een “etsende” primer. Deze reageert eerst met de oxide laag en hecht vervolgens aan het aluminium.

De spuiter heeft me van alles hierover verteld en ook een en laten zien hoe het allemaal werkt.

2-componenten epoxy primer meegekregen om het plaatwerk mee te behandelen.

Dit betekent dat de buitenzijde van de achterbak opnieuw geschuurd zal moeten worden. Kleine tegenvaller, maar beter extra schuren dan dat de lak er na een half jaar af valt!

Het dak en de achterbak zijn nu grof geschuurd, komende week in de avonduren verder afschuren met fijner schuurpapier voor  de  laatste oneffenheden.

 

Tussendoor ook nog even verder gegaan met het chassis. De pedalen onder handen genomen met een grote schoonmaakbeurt. De bulkhead is van een rechtsgestuurd voertuig geweest, dus moeten de gaten voor de pedalen worden overgenomen naar de linkerzijde. Jerry heeft dit voor zijn eigen defender al eerder gedaan en met behulp van een duimstok en een merkstift markeert hij in 3 minuten nauwkeurig de plaats waar de uitsparingen moeten komen voor de pedalen. Thnx!

Daarna een kwestie van uithalen met slijptol en bevestigingsgaten boren voor de bouten. De pedalen  aan de linkerzijde gemonteerd.

 

Week 15

 

De achterbak, het dak , de stijl van het voorraam en de raamdelen achter in de epoxy primer gezet.

Ps. Als Diana haar oude strijkplank zoekt, ik weet van niets! :o)

 

 

Week 15

 

De wings verder gedemonteerd.

De linker wing bleek wat extra aandacht nodig te hebben als gevolg van een schade uit het verleden. Alles geschuurd en de linker wing is door Patrick onder handen genomen voor het betere uitdeukwerk. Zonder het te weten hebben we een natuurtalent in ons midden als het gaat om uitdeuken en voorbewerken met plamuur!

De delen van de wings verder strak gezet, bijgewerkt, afgeschuurd en in de twee componenten primer gezet.

Ook de spatschermen aan de binnenzijde onder handen genomen, deze zijn van (verzinkt) staal. Her en der toch roestvorming. Deze verwijderd met de schroeftol en roterende staalborstel. Het geheel verder ontdaan van vet/vuil en andere producten die er niet thuis horen. Vervolgens het spatscherm in de primer gezet en voor de afwerking mat zwart gespoten.

Begonnen aan de motorkap en grille.

De motorkap is een verhaal apart. De huid is van aluminium, maar voor de stevigheid is deze bevestigd op een stalen frame. Het stalen frame was behoorlijk aangetast voor roestvorming.

Om al het ijzer te kunnen bewerken heb ik de frame en de huid van elkaar gehaald. De huid zit verbonden met popnagels aan het frame. en om contact tussen beide metalen te voorkomen is er een kit tussen beide gelijmd.

 

Week 16

 

De eerste wing is weer gemonteerd.

 

De motorkap is nog een vraagstuk, deze heb ik geschuurd, maar de motorkap van de donorwagen is strakker als de gene die ik nu heb.

Als voorbereiding over de overkomst van het chassis, hier nog kleine werkzaamheden aan verricht en zijn de dieseltank en brandstofleiding geplaatst.

 

 

Week 19

 

Na 2 weken even stil gestaan te hebben als gevolg van een allergische reactie en wat bijwerkingen,weer verder gegaan met het project en is het chassis overgekomen uit Heinenoord.

En vervolgens met vier man een begin gemaakt aan de opbouw van de carrosserie op het chassis.

Eerst de achterbak met de B-stijl en de liggers die worden verbonden aan de bulkhead.

Daarna de zijpanelen op de achterbak

En als laatste het dak er op geplaatst en het geheel de schuur in gereden.

Stukje rijden?

 

Week 20-25

 

De laatste weken zijn druk geweest, wederom naar Engeland geweest voor onderdelen. Voor Jerry de laatste onderdelen gehaald om zijn defender af te bouwen.

Na een hoop wikken en wegen, uiteindelijk ervoor gekozen om de lift up deuren te restaureren. Na op diverse plekken informatie te hebben ingewonnen een plan de campagne gemaakt.

Vooral de frames van de deuren hebben de nodige aandacht nodig. Toen ik de deurpanelen verwijderde van de deuren werd mijn grootste angst de waarheid. Sommige delen van de deurframe waren compleet doorgerot en sommige stukken waren zelfs in zijn geheel verdwenen. Door bovenop waren de deuren  door een ander reeds onderhanden genomen. Met purschuim, plamuur en wat verf om het optisch te maskeren wel te verstaan. Totaal niet gedacht aan waar zo’n frame voor dient…

Kwestie van alle ondeugdelijke materialen verwijderen en opnieuw opbouwen met het juiste materiaal; een onder verstek gezaagd deurframe profielen die met een las zijn gehecht aan de goede delen van het frame. Als vulmiddel en neutrale laag tussen het aluminium en het ijzer heb ik epoxy gebruikt. Bewerkelijk en niet goedkoop, maar het levert  wel een resultaat dat ik nog niet veel eerder heb gezien en maakt de deur weer voor langere tijd bruikbaar. De binnenkant van het gehele frame meteen voorzien van een laag tectyl zodat de deuren voorlopig weer een paar jaar mee kunnen!

Uitgerekend als ik gereed ben met de vierde deur worden pushbutton deuren aangeboden. De deuren lijken in hopeloze staat, maar met de opgedane ervaring van de andere deuren durf ik het aan, ik ga push button deuren restaureren voor mijn defender!

Ook bij deze deur is er gerommeld om het cosmetisch nog een beetje te fatsoeneren. Enthousiast ga ik aan de slag.

Bij het demonteren kom ik een paar echt slechte stukken tegen, een deel van de deurstijl blijkt helemaal weg te zijn en op een aantal plekken is  de lasnaad helemaal verdwenen.

Eerst met de slijptol alle delen kaal gemaakt om de schade op te kunnen nemen. Sommige gaten blijken dusdanig groot dat ik die niet met epoxy plamuur uit kan vullen.

Met behulp van glasvezel matten maak ik de gewenste vorm en impregneer deze met epoxy. Hiermee bouw ik de missende delen laag voor laag opnieuw op.

Ik heb zwarte kleurstof gebruikt,  dit geeft bij de verwerking veel contrast, maar door de kleur is op de foto’s niet alles evengoed zichtbaar.

Voor het hechten van twee lagen epoxy dient de oude laag lichtjes te worden opgeschuurd, deze verandert dan van hoogglans zwart naar mat grijs.

Na diverse malen met epoxy te hebben gelamineerd, is het frame weer functioneel en heeft het zijn stijfheid terug.

De laatste cosmetische oneffenheden vul ik uit met plamuur.

Om het schuurwerk te beoordelen spuit ik een witte primerlaag op het geheel.

Het resultaat mag er wezen!

 

 

Week 26-35

 

De maand juli lekker op vakantie geweest met het gezin. Ook in Kroatie kom je op de meest onverwachte plekken defenders tegen!

.

Hierna weer aan de slag met de defender. (en tussendoor samen met Jerry een 300TDI met R380 bak ingebouwd in een 26 jaar oude defender, van 70 naar 130 pk!!!)

De remleidingen op de achtertrommels zijn gemonteerd en de remleiding naar voren is bevestigd.

Uiteindelijk gekozen om het swivelhuis en de stuurdelen niet om te bouwen, maar de vooras van de donorwagen te gebruiken. Deze is reeds links gestuurd en heeft dubbele schijfremmen.

In Engeland 2 complete deuren gevonden die ik ga restaureren. Tevens ervoor gekozen om nieuwe deuren te gebruiken voor het project, de losse delen zoals glas en raammechanisme gebruik ik van de gerestaureerde deuren. De eerder gerestaureerde deuren ga ik los verkopen.

Tevens ben ik aan het nadenken over de kleur van de wagen. Er blijven eigenlijk 2 kleuren over;

Bonatti Grey en Java Black

 tc-svx-open.jpg 

 

Week 36-52 (Samenvatting)

 

Drukke weken gehad en met het vinden van een pandje en stukje bij beetje verder gewerkt aan de auto. Patrick heeft oa. de remdelen aan de voorzijde geplaatst inclusief leidingwerk en dergelijke. De vooras is geplaatst. Body en deuren afgemonteerd. Gekozen voor een speciaal type puma motorkap om de wagen nog iets specialer te maken.

Stuurkolom en stuurhuis geplaatst. Intercooler aangesloten op de turbo.

Tijd om de auto naar de spuiter te brengen.

Met de spuiter de afspraak gemaakt dat hij de auto “strak” zet en in twee kleuren spuit. De auto wordt Donker grijs en het dak en de motorkap worden zwart.

Na het spuiten de wagen in het pand op Heinenoord gezet om deze verder af te bouwen.

 

Week 1 – Week 5

 

De bedrading geplaatst en verdere gegaan met het afbouwen van de voorzijde. Er komt een KBX grille met koplamp panelen op om de auto verder aan te kleden. Na enige puzzelen er achter gekomen hoe de kabelboom van de landrover in elkaar steekt, altijd spannend als de bedrading aangepast is!

 

Week 6 – Week 11

 

De bedrading bleek her en der verder aangepast dan ik in eerste instantie dacht. Tevens geconstateerd dat er sluiting in de kabelboom heeft gezeten.Diverse delen van de kabelboom gemodificeerd cq. In originele staat terug gebracht. Tevens  was er een aanpassing nodig op de bulkhead voor de doorvoer van de kabelboom, die zit bij een TD5 op een andere plek als een pre 1987 uitvoering. Het Landyglass is geplaatst!

Tevens de vulmond en slang van de brandstoftank terug geplaatst.

 

Week 12 – Week 17

De bedrading aan de achterzijde is helemaal afgewerkt en de verlichting is aangesloten.

Spatborden rondom teruggeplaatst.

 De deurrubbers zijn rondom geplaatst en tevens heb ik de ramen met raambediening van beide voordeuren ingebouwd.

Handgrepen op alle deuren geplaatst en het deurslot ingebouwd.

De safarideur is ook geplaatst.

 

Week 18 – Week 20

De afzonderlijke deuren zijn verder opgebouwd. Ervoor gekozen om alle raamrubbers en geleiders te vervangen. In deuren van de tweede zitrij en de safarideur getint glas geplaatst van Landyglass. Ziet er zeer strak uit. Je kan van buiten niet naar binnen kijken maar andersom wel, heel apart.!

Ook de alpine (safari dak) raampjes zijn weer terug. Hele klus om die goed te krijgen. Veel geduld, veel vaseline en hele gevoelige duimtoppen aan het eind .

De deuren tevens voorzien van raammechanisme en slotbediening, het was even puzzelen met alle geleide stangen, maar met een voorbeeld erbij was het goed te doen.

Diverse delen van de motor aangekoppeld en de kabelboom aan de voorzijde verder afgemonteerd.

De bediening aan het stuur teruggeplaatst en aan de binnenzijde de bekabeling verder aangesloten.

 

De volgende punten staan binnenkort op de agenda

 

 

Wordt vervolgd!