Laatst bijgewerkt op : 20-05-12
Week
37
Sinds 14 september 2010 ben ik de
eigenaar van een Landrover 110!
Een auto kan je het eigenlijk niet
noemen; de vorige eigenaar is begonnen met de restauratie heeft de opbouw en
het chassis gescheiden. Alle onderdelen zoals deuren, de motor en dergelijke
staan in houten kratten. De complete opbouw staat los op een paar pallets.
Wegens tijdsgebrek is de toenmalige eigenaar gestopt met de restauratie.
De vorige eigenaar heeft de auto uit
Schotland over laten komen, de wagen geïmporteerd en bij de RDW laten keuren
voor registratie op Nederlands kenteken.
Vervolgens is de wagen gedemonteerd en is
de vorige eigenaar enthousiast aan het project begonnen en heeft goed werk
gemaakt van de restauratie van het chassis.
Slechte delen zoals de bulkhead out riggers, crossmember en springholders zijn
vervangen door nieuwe exemplaren. Vervolgens is het chassis behandeld met een hempelprimer en afgelakt met
zwarte 2k polyfinish lak. Hierdoor ziet het chassis
er werkelijk als nieuw uit.
Met de vorige eigenaar overeengekomen dat
het chassis met losse onderdelen wordt opgehaald en dat de opbouw nog even mag
blijven staan ivm. ruimte.
Volledig in stijl met een defender 90 en een auto trailer het chassis opgehaald. Man
wat wegen die onderdelen zwaar! Het kale chassis ca.
Week 38
De eerste dag sleutelen aan het chassis,
doelstelling is om vandaag een rollend chassis ervan te maken.
Eerst alle spullen op de goede plek
gelegd, wederom veel plezier van de 1 tons motortakel
gehad.
Het achterdifferentieel, veerschotels,
draagarmen en de oude veren geplaatst en alles vastgebout.
Twee banden achter geplaatst.
Het voordifferentieel,
veerschotels, hockeysticks en oude verder geplaatst en alles vastgebout. Twee banden voor geplaatst en de stuuras bevestigd. Op diverse
plekken nieuwe bouten, ringen en moeren geplaatst en koppelingen voorzien van
nieuw rubber. Moment supreme; motor takel verwijderd
en het chassis staat op zijn eigen wielen!
Het sleutelwerk verliep erg voorspoedig en
daardoor zijn alle delen die mee zijn gekomen met het chassis er eigenlijk ook
meteen op geplaatst; handgrepen aan de achterkant, de tussenbalk in het
chassis, steunpunten voor de schokdempers en de kabelboom is door de holle
ruimte van chassis getrokken mbv. Een trekveer.
Voor een beter wegligging is een complete
suspensie set onderweg van terrafirma, Heavy Duty uitgevoerd en
Week
39
De huidige bulkhead
van de body is behoorlijk slecht, de keuze is de oude
restaureren, of een beter exemplaar aanschaffen en plaatsen. Ik heb gekozen
voor de laatste optie en in Belgie een TD5 Bulkhead gehaald.
De huidige motor, een
Week 40
De motor is vandaag ingebouwd en voorzien
van nieuwe motorsteunen en bouten. Redelijk eenvoudige klus, door een kaal
chassis en een motortakel was overal goed bij te komen en kon alles
spanningsvrij worden gemonteerd. Hierna de tussen en eindbak geplaatst.
Week 44
De bulkhead op het
chassis gericht, geplaatst en vastgebout. De bulkhead en het chassis aan de binnenzijde volledig
getectyleerd. Diverse kleine klusjes gedaan en het blok een kleine wasbeurt
gegeven.
Week45 - Week 5
De afgelopen weken hebben vooral in het
teken gestaan van het verbouwen van de schuur. De oude schuur was te klein om
hier de wagen in te stallen en werk uit te kunnen voeren. De schuur is
uitgebreid van 3x5m. naar 5x5m. Tevens is het dak nu plat op 2.50m hoogte. De
koude en het slechte weer hebben er wel een behoorlijke uitdaging van gemaakt
om alles voor elkaar te krijgen en de verbouwing heeft door sneeuw en kou wel
een aantal weken geduurd. Maarja, wie gaat er dan ook
midden in de winter een schuur verbouwen? ;o) . Al met
al een hele ervaring op zich!
Gelukkig veel hulp gehad van mensen om me
heen, veel handen maken licht werk en twee (of drie) zien er meer dan één!
Week 6
Wat een drukke week, toevallig ben ik in contact gekomen
met iemand die een schade 110 had en deze heb ik overgenomen als donorwagen.
Tevens zijn deze week de resterende delen
van de wagen overgekomen uit Venlo.
Het heeft wel de nodige moeite gekost om de body binnen te krijgen, dik 500kilo in een dergelijke vorm/omvang is nou niet echt handzaam.
Week 7
Het demonteren van de
body kan beginnen! Allereerst begonnen met het verwijderen van de motorkap.
Daarna de koplampen en overige
verlichting verwijderd om de wings er af te kunnen
halen.
Week 8
Verder met het uit elkaar halen van de body. Vandaag regent het dat het giet, maar in de garage
is het lekker droog.
In een middagje alle deuren, het dak,
voorraam en de achterpanelen verwijderd.
Nu kan je echt zien dat de auto modulair
is opgebouwd. In 3 uur met 2 man lekker opgeschoten!
Week 9
Weer lekker opgeschoten, de bulkhead losgehaald van de achterkant en verder alles
gedemonteerd van de body.
Wat zit alles vast zeg! De meeste bouten
aan de buitenzijde hebben 25 jaar weer en wind moeten doorstaan en de moeren
zitten
Vastgeroest aan de bouten, voor geen
meter los te krijgen dus, tenzij je er de slijptol in zet.
De body is nu bijna volledig gestript enkel de achterbak met
daaraan de T-stukken en het deel voor de stoelen blijven over.
Deze op de oude bankjes gekanteld zodat
de laatste vastgeroeste bouten van onderaf doorgeslepen kunnen worden.
De bodem is in principe een aluminium
plaat met daarop aluminium u-profielen. Om dit stevigheid te geven zijn hierover
Dwars stalen profielen geplaatst. Dit
alles ontdaan van vuil en roest. Eigenlijk geen zwakke punten tegen gekomen tot
nu toe.
Om te voorkomen dat er roest kan ontstaan
alles in de zink-alu spray gezet.
Week 12/13
Op een tweetal plaatsen waren gaten
ontstaan in de stalen binten.
De slechte stukken verder uitgehaald en daarna
(door Bert) opgelast met nieuw materiaal. Een deel van de aluminium bak was
door galvanische corrosie behoorlijk aangetast. Dit deel voorzien van een
volledig nieuwe strook aluminium (148x12cm). Waar nodig alle hoeken en
kieren dichtgezet met carrosseriekit en ontbrekende/beschadigde popnagels
vervangen. Hierna voor de afwerking alles nogmaals behandeld met zinkspray en vervolgens mat zwart
gespoten voor de afwerking. De zijbalken die achterbak aan de
bulkhead koppelen in de tectyl gezet.
Verder de oude bulkhead
volledig gestript zodat alle bruikbare delen klaar gemaakt kunnen worden voor de opbouw op de
nieuwe bulkhead.
Nu de onderkant van de achterbak volledig
onder handen is genomen, is de bak plat gelegd in de schuur en op hoogte gebracht
voor het schuren van de zij en binnenkant.
De originele kleur is groen, de
buitenkant is hierna in de primer gezet en geel
overgespoten. Enige tijd later is deze wederom in de primer
gezet en rood overgespoten.
Dat wordt schuren!
Week 14
De achterbak aan de buitenzijde ontdaan
van alle laklagen met de schuur machine. De binnenzijde licht opgeschuurd.
Binnen en buitenkant in de primer gezet.
Vervolgens verder gegaan met het dak. Op
sommige plekken was de tweede primer met rode laklaag
vanzelf al los gekomen. Maar het bleek toch nog een hele klus om alle laklagen
weg te schuren. Uiteindelijk hier toch wel een dag mee zoet geweest.
Her en der voor de zekerheid nog wat
navraag gedaan vanwege het aluminium plaatwerk van een defender.
Na een hoop onderzoek en doorvragen kwam ik uit bij een autospuiter.
Die heeft me alles verteld en laten zien
hoe alles werkt. Aluminium krijgt van zichzelf een heel dun oxide laagje. Om
een goede hechtlaag te krijgen dient de primer door
deze oxidelaag heen te hechten. Dit gebeurt door gebruik te maken van een
“etsende” primer. Deze reageert eerst met de oxide laag en hecht vervolgens aan het aluminium.
De spuiter heeft me van alles hierover
verteld en ook een en laten zien hoe het allemaal werkt.
2-componenten epoxy
primer meegekregen om het plaatwerk mee te behandelen.
Dit betekent dat de buitenzijde van de
achterbak opnieuw geschuurd zal moeten worden. Kleine tegenvaller, maar beter
extra schuren dan dat de lak er na een half jaar af valt!
Het dak en de achterbak zijn nu grof
geschuurd, komende week in de avonduren verder afschuren met fijner
schuurpapier voor de laatste oneffenheden.
Tussendoor ook nog even verder gegaan met
het chassis. De pedalen onder handen genomen met een grote schoonmaakbeurt. De bulkhead is van een rechtsgestuurd
voertuig geweest, dus moeten de gaten voor de pedalen worden overgenomen naar
de linkerzijde. Jerry heeft dit voor zijn eigen defender
al eerder gedaan en met behulp van een duimstok en een merkstift markeert hij
in 3 minuten nauwkeurig de plaats waar de uitsparingen moeten komen voor de
pedalen. Thnx!
Daarna een kwestie van uithalen met
slijptol en bevestigingsgaten boren voor de bouten. De pedalen aan de linkerzijde gemonteerd.
Week 15
De achterbak, het dak , de stijl van het
voorraam en de raamdelen achter in de epoxy primer gezet.
Ps. Als Diana haar oude strijkplank
zoekt, ik weet van niets! :o)
Week 15
De wings verder
gedemonteerd.
De linker wing bleek
wat extra aandacht nodig te hebben als gevolg van een schade uit het verleden.
Alles geschuurd en de linker wing is door Patrick
onder handen genomen voor het betere uitdeukwerk. Zonder het te weten hebben we
een natuurtalent in ons midden als het gaat om uitdeuken en voorbewerken met
plamuur!
De delen van de wings
verder strak gezet, bijgewerkt, afgeschuurd en in de twee componenten primer gezet.
Ook de spatschermen aan de binnenzijde
onder handen genomen, deze zijn van (verzinkt) staal. Her en der toch
roestvorming. Deze verwijderd met de schroeftol en roterende staalborstel. Het
geheel verder ontdaan van vet/vuil en andere producten die er niet thuis horen.
Vervolgens het spatscherm in de primer gezet en voor
de afwerking mat zwart gespoten.
Begonnen aan de motorkap en grille.
De motorkap is een verhaal apart. De huid
is van aluminium, maar voor de stevigheid is deze bevestigd op een stalen
frame. Het stalen frame was behoorlijk aangetast voor roestvorming.
Om al het ijzer te kunnen bewerken heb ik
de frame en de huid van elkaar gehaald. De huid zit
verbonden met popnagels aan het frame. en om contact
tussen beide metalen te voorkomen is er een kit tussen beide gelijmd.
Week 16
De eerste wing
is weer gemonteerd.
De motorkap is nog een vraagstuk, deze
heb ik geschuurd, maar de motorkap van de donorwagen is strakker als de gene die ik nu heb.
Als voorbereiding over de overkomst van
het chassis, hier nog kleine werkzaamheden aan verricht en zijn de dieseltank
en brandstofleiding geplaatst.
Week 19
Na 2 weken even stil gestaan te hebben
als gevolg van een allergische reactie en wat bijwerkingen,weer
verder gegaan met het project en is het chassis overgekomen uit Heinenoord.
En vervolgens met vier man een begin gemaakt
aan de opbouw van de carrosserie op het chassis.
Eerst de achterbak met de B-stijl en de liggers die worden verbonden aan de bulkhead.
Daarna de zijpanelen op de achterbak
En als laatste het dak er op geplaatst en
het geheel de schuur in gereden.
Stukje rijden?
Week 20-25
De laatste weken zijn druk geweest,
wederom naar Engeland geweest voor onderdelen. Voor Jerry de laatste onderdelen
gehaald om zijn defender af te bouwen.
Na een hoop wikken en wegen, uiteindelijk
ervoor gekozen om de lift up deuren te restaureren. Na op diverse plekken
informatie te hebben ingewonnen een plan de campagne gemaakt.
Vooral de frames van de deuren hebben de
nodige aandacht nodig. Toen ik de deurpanelen verwijderde van de deuren werd
mijn grootste angst de waarheid. Sommige delen van de
deurframe waren compleet doorgerot en sommige stukken waren zelfs in zijn
geheel verdwenen. Door bovenop waren de deuren
door een ander reeds onderhanden genomen. Met purschuim, plamuur en wat verf om het optisch te maskeren
wel te verstaan. Totaal niet gedacht aan waar zo’n
frame voor dient…
Kwestie van alle ondeugdelijke materialen
verwijderen en opnieuw opbouwen met het juiste materiaal; een onder verstek
gezaagd deurframe profielen die met een las zijn
gehecht aan de goede delen van het frame. Als vulmiddel en neutrale laag tussen
het aluminium en het ijzer heb ik epoxy gebruikt.
Bewerkelijk en niet goedkoop, maar het levert wel een resultaat dat ik nog niet veel
eerder heb gezien en maakt de deur weer voor langere tijd bruikbaar. De
binnenkant van het gehele frame meteen voorzien van een laag tectyl zodat de
deuren voorlopig weer een paar jaar mee kunnen!
Uitgerekend als ik gereed ben met de
vierde deur worden pushbutton deuren aangeboden. De deuren lijken in hopeloze
staat, maar met de opgedane ervaring van de andere deuren durf ik het aan, ik
ga push button deuren restaureren voor mijn defender!
Ook bij deze deur is er gerommeld om het
cosmetisch nog een beetje te fatsoeneren. Enthousiast ga ik aan de slag.
Bij het demonteren kom ik een paar echt
slechte stukken tegen, een deel van de deurstijl blijkt helemaal weg te zijn en
op een aantal plekken is
de lasnaad helemaal verdwenen.
Eerst met de slijptol alle delen kaal gemaakt
om de schade op te kunnen nemen. Sommige gaten blijken dusdanig groot dat ik
die niet met epoxy plamuur uit kan vullen.
Met behulp van glasvezel matten maak ik
de gewenste vorm en impregneer deze met epoxy.
Hiermee bouw ik de missende delen laag voor laag opnieuw op.
Ik heb zwarte kleurstof gebruikt, dit geeft
bij de verwerking veel contrast, maar door de kleur is op de foto’s niet alles
evengoed zichtbaar.
Voor het hechten van twee lagen epoxy dient de oude laag lichtjes te worden opgeschuurd,
deze verandert dan van hoogglans zwart naar mat grijs.
Na diverse malen met epoxy
te hebben gelamineerd, is het frame weer functioneel en heeft het zijn
stijfheid terug.
De laatste cosmetische oneffenheden vul
ik uit met plamuur.
Om het schuurwerk te beoordelen spuit ik
een witte primerlaag op het geheel.
Het resultaat mag er wezen!
Week 26-35
De maand juli lekker op vakantie geweest
met het gezin. Ook in Kroatie kom je op de meest
onverwachte plekken defenders tegen!
.
Hierna weer aan de slag met de defender. (en tussendoor samen met Jerry een 300TDI met
R380 bak ingebouwd in een 26 jaar oude defender, van
70 naar 130 pk!!!)
De remleidingen op de achtertrommels zijn
gemonteerd en de remleiding naar voren is bevestigd.
Uiteindelijk gekozen om het swivelhuis en de stuurdelen niet om te bouwen, maar de vooras van de donorwagen te gebruiken. Deze is reeds links gestuurd en heeft dubbele schijfremmen.
In Engeland 2 complete deuren gevonden
die ik ga restaureren. Tevens ervoor gekozen om nieuwe deuren te gebruiken voor
het project, de losse delen zoals glas en raammechanisme gebruik ik van de
gerestaureerde deuren. De eerder gerestaureerde deuren ga ik los verkopen.
Tevens ben ik aan het nadenken over de
kleur van de wagen. Er blijven eigenlijk 2 kleuren over;
Bonatti Grey
en Java Black
Week 36-52 (Samenvatting)
Drukke weken gehad en met het vinden van een
pandje en stukje bij beetje verder gewerkt aan de auto. Patrick heeft oa. de remdelen aan de voorzijde
geplaatst inclusief leidingwerk en dergelijke. De
vooras is geplaatst. Body en deuren afgemonteerd. Gekozen voor een speciaal
type puma motorkap om de wagen nog iets specialer te
maken.
Stuurkolom en stuurhuis geplaatst. Intercooler aangesloten op de turbo.
Tijd om de auto naar de spuiter te
brengen.
Met de spuiter de afspraak gemaakt dat
hij de auto “strak” zet en in twee kleuren spuit. De auto wordt Donker grijs en
het dak en de motorkap worden zwart.
Na het spuiten de wagen in het pand op Heinenoord gezet om deze verder af te bouwen.
Week 1 – Week 5
De bedrading geplaatst en verdere gegaan
met het afbouwen van de voorzijde. Er komt een KBX grille met koplamp panelen
op om de auto verder aan te kleden. Na enige puzzelen er achter gekomen hoe de
kabelboom van de landrover in elkaar steekt, altijd spannend als de bedrading
aangepast is!
Week 6 – Week 11
De bedrading bleek her en der verder
aangepast dan ik in eerste instantie dacht. Tevens geconstateerd dat er
sluiting in de kabelboom heeft gezeten.Diverse delen
van de kabelboom gemodificeerd cq. In originele staat
terug gebracht. Tevens
was er een aanpassing nodig op de bulkhead
voor de doorvoer van de kabelboom, die zit bij een TD5 op een andere plek als
een pre 1987 uitvoering. Het Landyglass is geplaatst!
Tevens de vulmond en slang van de
brandstoftank terug geplaatst.
Week 12 – Week 17
De bedrading aan de achterzijde is
helemaal afgewerkt en de verlichting is aangesloten.
Spatborden rondom teruggeplaatst.
De
deurrubbers zijn rondom geplaatst en tevens heb ik de
ramen met raambediening van beide voordeuren ingebouwd.
Handgrepen op alle deuren geplaatst en
het deurslot ingebouwd.
De safarideur is ook geplaatst.
Week 18 – Week 20
De afzonderlijke deuren zijn verder
opgebouwd. Ervoor gekozen om alle raamrubbers en
geleiders te vervangen. In deuren van de tweede zitrij
en de safarideur getint glas geplaatst van Landyglass.
Ziet er zeer strak uit. Je kan
van buiten niet naar binnen kijken maar andersom wel, heel apart.!
Ook de alpine (safari dak) raampjes zijn
weer terug. Hele klus om die goed te krijgen. Veel geduld, veel vaseline en
hele gevoelige duimtoppen aan het eind .
De deuren tevens voorzien van raammechanisme
en slotbediening, het was even puzzelen met alle geleide stangen, maar met een
voorbeeld erbij was het goed te doen.
Diverse delen van de motor aangekoppeld
en de kabelboom aan de voorzijde verder afgemonteerd.
De bediening aan het stuur teruggeplaatst
en aan de binnenzijde de bekabeling verder aangesloten.
De volgende punten staan
binnenkort op de agenda
Wordt vervolgd!